Wieler SF van de bovenste plank

Wat doe je als je door een ontsteking op je zitvlak een paar dagen niet kunt fietsen? Juist, dan lees je in twee etappes het boek ‘De Beste Tour Aller Tijden’ van Sven Remijnsen uit. Werd het toch nog een leuk weekend.

review de beste tour aller tijden @ Italiaanse Racefietsen

Want leuk was het dankzij dit boek. Wat moet Remijnsen veel plezier hebben beleefd aan het schrijven van zijn debuutroman. Een wielerverhaal op papier zetten waarin alles kan, waarin je je liefde voor en je feitenkennis van de wielersport en de Tour de France in het bijzonder kunt etaleren én waarin je zelf als parcourbouwer én regisseur van de beste Tour aller tijden mag optreden. Met alle ingredienten, hoofdrolspelers, gebeurtenissen en fantasierijke plotwendingen waar je als klein kind al van droomde. ‘Wat als…’ Heerlijk.

DJ Sven

Remijnsen heeft een unieke, eigen draai gegeven aan het verhaal van de strijd om de gele trui. Hij heeft zo’n beetje de hele Tourgeschiedenis op soepele wijze als een dj in de remix gegooid. Het eindresultaat is samengebald in twintig heerlijke etappes. En Remijnsen kent zijn Klassieken. Wat niet vreemd is omdat hij als onmiskenbare liefhebber van de Tour, zeker bij de edities uit het recente verleden, goed opgelet heeft. Zijn ‘ontelbare onvergetelijke herinneringen aan duizenden uren Tour de France sinds 1983’, zullen hem daarbij goed van pas zijn gekomen.

De blote kont van Anquetil

Dit boek is echter meer dan pure fictie. Vrijwel alle gebeurtenissen hebben zich daadwerkelijk afgespeeld in het rijke verleden van de Ronde of zijn van dermate mythische aard dat iedereen denkt dat ze zo zijn gegaan. Slecht enkele keren laat de auteur zijn fantasie geheel de vrije loop gaan. Dat levert dan meteen hele vermakelijke taferelen op. Taferelen waarin we ondermeer Armstrong, Christophe, Hinault, Anquetil, Bartali en Freire (als running gag) en nog veel meer wielerhelden uit heden en verleden meemaken zoals we ze nog nooit meegemaakt hebben. De blote kont van Anquetil? Check. De croissantjes van Armstrong? Present. Een ongedekte cheque van Tapie voor Lemond? Daar heb je ‘m.

Parallel universum

Ik heb de neiging om nog veel meer voorbeelden te geven, maar dat zou het verassingseffect voor de lezer danig vergallen, dus dat doe ik liever niet. Maar neem van mij aan dat er in deze Tour van 2013 (want dat is het jaar waarin deze Tour der Tours verreden wordt) sprake is van een vreemd soort parallel universum dat er meerdere malen voor zorgt dat de lezer óf op het verkeerde been wordt gezet óf deze een grote glimlach niet kan onderdrukken. En dat zegt genoeg.

Droom van een boek

De Beste Tour Aller Tijden, ofwel Back to the Future meets Le Grand Boucle leest als een droom. Eentje waarin historische feiten, heroiek, mythen en pure fictie samen een ijzersterke combine vormen. Niet alleen op de weg, maar ook in de hotelkamers van de renners, de cafés en de tafrelen voor en na elke etappe. Het is een verslag van een ronde die nooit gereden is of zal worden, maar waarvan tourkenners wél elke etappe op hun netvlies hebben staan. Alle grote momenten uit de tourgeschiedenis trekken aan de lezer voorbij. Toeval speelt daarbij een grote rol. Maar nooit verbuigt Remijnsen de werkelijkheid zó erg dat de fictie volkomen ongeloofwaardig of erger nog, gemaakt op de lezer over komt. En dat is knap.

De geschiedenis herhaalt zich

Bij vlagen is het boek ook poetisch mooi. Renners die in het verleden een dramatische val maakten, of erger nog aan hun einde kwamen tijdens beruchte touretappes rijden in deze ronde weer hun ongeluk of ondergang tegemoet. Zij stranden nogmaals bij hun eigen monument ter nagedachtenis aan deze momenten en nemen soms wederom afscheid van het leven. Het levert enkele memorabele passages op.

Knappe finale

Het einde van het boek, gevormd door de laatste drie etappes van de beste Tour aller tijden, mag er zijn. De finale tussen de renners, waaronder de Grote Vijf en enkele geslagen kanshebbers en outsiders komt tot een originele climax. Er ontvouwt zich een scenario zoals dat alleen in de Tour kan. Bizar, tegen alle logica in en zeer verrassend. Remijnsen speelt met de verwachtingen van de lezer, laat hem denken dat de race gereden is en tovert vervolgens nog knap enkele konijnen uit de fietshelm.

Lezen!

Welke renner het antwoord is op de vraag die achterop de cover van het boek gesteld wordt blijft wat mij betreft na lezing in het midden. En zo hoort het. Wie de beste Tour aller tijden uiteindelijk wint? Lees het vooral zelf in dit boek dat voor mij geldt als één van de leukste wielerboeken die ik sinds lange tijd heb gelezen. Nu maar hopen dat Remijnsen ook daadwerkelijk als chroniqueur van de beste Giro aller tijden aan de slag gaat. Ik kan niet wachten.

Meer informatie
  • Titel: De Beste Tour Aller Tijden
  • Auteur: Sven Remijnsen